Jak bylo výše řečeno, školka je dvoutřídní a navštěvuje jí celkem padesát dětí. Nutno dodat, že školka je součástí právního subjektu společně s místní základní školou. Ředitelkou tohoto právního subjektu (ZŠ a MŠ Olbramovice) je Mgr. Havlíková. Vedoucí učitelkou mateřské školy je Miroslava Tůmová, která mě školkou provedla a podala mi základní informace. Některé z nich byly pro mne překvapivé, například, že ve školce je kuchyně společně s jídelnou, kam docházejí děti ze základní školy. Tři kuchařky tu denně vaří přes sto obědů, pro školku tu pak připravují dopolední i odpolední svačinky.
Miroslava Tůmová pracuje v mateřském školství od roku 1976, ředitelovala od roku 1987 a po převedení školky do právního subjektu je vedoucí učitelkou a zároveň zástupcem právního subjektu ZŠ a MŠ Olbramovice...
Jaká je spádovost vaší školky?
„V současné době přijímáme dle kritérií Obce Olbramovice pouze děti z Olbramovic, abychom mohli pokrýt poptávku místních rodičů. Díky satelitní výstavbě se obec rozrůstá, a tudíž přibývá i dětí. V minulosti, když byl ještě nedostatek dětí, tak jsme přijímali i děti z okolních obcí.“
Má vaše školka nějaký speciální výukový program?
„Pracujeme podle Rámcového vzdělávacího programu, podle kterého máme vypracovaný vlastní školní vzdělávací projekt s názvem „Šťastné dítě“. Pracovali jsme na něm několik let, abychom ho dopilovali podle požadavků ministerstva.“
Můžete nám projekt přiblížit?
„Projekt je rozdělen do deseti témat na celý školní rok, ta jsou rozdělena do tematických bloků - podtémat. Podtémata zahrnují všechny oblasti našeho života a života dítěte. Je v nich zahrnuto vše, co děti potřebují k rozvoji všestranné i rozumové oblasti. Tato podtémata pak následně paní učitelky rozpracovávají do týdenních a denních programů. Na konci týdne pak činnost zhodnotí. Vše směřuje ke splnění celého projektu. Na tento projekt navazují i dílčí projekty, jako je například ekoprogram.“
Co obsahuje?
„Léta spolupracujeme s ekologickým centrem z Votic, které nám zde dělá čtyřikrát až pětkrát do roka výukové programy. Během roku plníme dílčí cíle našeho ekoprogramu. Kromě toho jsme zapojeni do celorepublikového projektu Chráníme přírodu pro třetí tisíciletí. Společně tu třídíme a sbíráme odpad. Sbíráme pet lahve, papír, tetrapak, baterie a na konci školního roku dojde k vyhodnocení v rámci celého právního subjektu. Vyhodnoceno je každé dítě.“
Dílčím projektem je oproti jiným školkám i logopedie pod vaším vedením…
„Máte pravdu. Já jsem tzv. asistent logopedie a na základě toho provádím v rámci školky logopedii. Na začátku školního roku vyšetřím všechny děti a začínám s nimi pracovat. Napravujeme hlásku po hlásce. Pochopitelně za účasti rodičů. Ukážu jim, jak hlásku navodit a jak ji doma procvičovat. Když se dítě hlásku naučí, pokračuje se s touto hláskou ve slabice, slově, spojujeme ji do vět, do říkanek, vyprávění…Stejně pokračujeme s další hláskou. V případě, že nevidím žádný posun vpřed, posílám rodiče s dítětem ke klinickému logopedovi.“
Ve školce na to máte speciálně vyčleněný čas?
„Pro rodiče ano. Ale s dětmi pracuji denně celoročně. Jazyková výchova se tu prolíná celým dnem. Začínáme jazykovou rozcvičkou, během dne máme logopedické chvilky. Stačí chvilka, třeba jen dvě minuty.“
Počítám, že podobných programů, jakého jsem se zúčastnila dnes, máte ve školce po celý rok několik…
„Do našeho výchovně vzdělávacího programu máme během roku včleněnou bohatou a pestrou nabídku kulturních akcí. Těch programů je několik. Součástí programu je i dodržování tradic – Mikuláš, Velikonoce, vynášení Morany…“
Pochopitelně pořádáte i besídky.
„Vždy na konci roku pořádáme jednu besídku. Opravdu se na ní společně s dětmi velmi intenzívně připravujeme, vše je to doladěné, kostýmy, kulisy, hudba…Slavnostním aktem je rovněž rozloučení s předškoláky, kdy dostávají šerpy.“
Vraťme se ještě ke kroužkům. Co mezi rodiči všeobecně tolik oblíbená (snad až moderní) keramika, angličtina či počítače?
„Ve škole působí kroužek hraní na zobcovou flétnu pod vedením paní učitelky Lady Janušové. Počítače ve školce zatím nemáme, ale po rekonstrukci bude školka dovybavena interaktivní tabulí a počítačem pro výukové programy.“
A co ta angličtina?
„Kroužek angličtiny nemáme, ale v případě zájmu rodičů jsme ochotni pod kvalitním vedením proškoleného učitele tento kroužek do programu školy začlenit.“
Jak byste zhodnotila spolupráci s rodiči?
„Spolupráce s rodiči je u nás velmi dobrá. Rodiče s námi mají každodenní styk a naopak, my rodiče o všem informujeme. Myslím, že mohu říct, že jsme tu jedna rodina.“
Má školka nějaké sponzory? Třeba i mezi rodiči?
„Oslovuji sponzory vždy ke konci školního roku. Máme trvalé sponzory a také sponzory z řad rodičů. Velmi nám pomáhají.“
Je něco, co by školka potřebovala?
„Teď to neřešíme, protože žádáme o grant a celá školka by se měla rekonstruovat a o jednu třídu rozšiřovat. V současné době se zpracovává žádost o grant.“
Děkuji za rozhovor.
Adámek MALÍK, Tomice (1.třída)
Líbilo se ti bubnovat na bubínek? Šlo ti to?
„Hmm, líbilo a bubínky se mi líbily. A taky zpívání.“
Co se ti ve školce nejvíc líbí?
„Hračky. Nejvíc stavebnice s kladívkem, tu mi přinesl domů taky Ježíšek.“ (Pozn. redakce: stavebnice Merkur)
Lenička KARBANOVÁ, Tomice (2.třída)
Líbilo se ti bubnovat na bubínek? Šlo ti to?
„Ano líbilo, šlo mi to.“
Co se ti ve školce nejvíc líbí?
„Nejradši mám divadla a hraní na flétnu a hry.“
text a foto: -if-
Na konci programu děti relaxovaly při příjemné melodii indické ukolébavky v podání bubenického dua.
Budova mateřské školy v Olbramovicích. Bude-li jí schválen grant, čeká ji celková rekonstrukce spojená s přístavbou jedné třídy.
V budově školky je kuchyně s jídelnou pro žáky místní základní školy, učitelského sboru a zaměstnanců obecního úřadu.