Přednášející zvolili chronologický postup, začali tedy v roce 1895 stavbou železniční dráhy z Benešova do Vlašimi a přes zrušení trati do Dolních Kralovic, kdy se konečnou zastávkou stal Trhový Štěpánov, se dostali až do současnosti.
Jaroslav Kohout zmínil v úvodu přednášky také zajímavý fakt, že jeho dva synové jsou již čtvrtou generací Kohoutových v řadě, pro kterou je dráha zároveň povoláním i velkým koníčkem.
Během přednášky bylo promítnuto více než 100 zajímavých fotografií, z nichž velká část nemá pouze historickou hodnotu, ale vyniká také vizuálně. Vlaky se na nich vinou krásnou krajinou a projíždějí okolo zajímavých staveb či míst; na fotografiích se nad projíždějícím vlakem vypíná třeba typická silueta Velkého Blaníku nebo zámek Jemniště.
Pan Kohout zmínil i pár úsměvných střípků z historie dráhy. Kupříkladu nehodu na benešovském přejezdu u Černého lesa, po které si Benešáci mohli rozebrat vajíčka z havarovaného nákladního automobilu. Zajímavá byla i historka o podobné nehodě na železničním přejezdu s vlašmskou silnicí, kde cestu vlaku skřížila Avie převážející do Vlašimi jogurty.
Po přednášce byl prostor pro dotazy a vlastní vzpomínky návštěvníků a také pro nákup knihy Železnice na Podblanicku, kterou zde její autoři podepsali. Pokud byste tuto knihu chtěli pořídit jako vánoční dárek pro sebe či své blízké, máte stále možnost si ji v obchůdku ve Vodním domě zakoupit.
Autor: Mgr. Tereza Ptáčková