Co je vysokorychlostní trať?
Vysokorychlostní trať (dále jen VRT) je jak název napovídá železniční tratí, která umožňuje jízdu vlaků vysokou rychlostí. Na české železniční síti je dovolena nejvyšší rychlost 160km/h, přesto se již dnes staví některé úseky koridorových tratí na rychlosti vyšší, obvykle na 200km/h (Tunel Ejpovice u Plzně nebo trať z Veselí nad Lužnicí do Dynína). Na VRT se očekává maximální rychlost 350km/h, což opravdu významně zrychlí dopravu, ne jen na samotné vysokorychlostní trati, ale i na přináležících úsecích konvenčních tratí, což je otázka co nás velice zajímá. VRT je velice náročnou a nákladnou liniovou stavbou, zejména v našem prostředí vrchovin a pahorkatin, kde není možno se efektivně opřít o široká údolí velkých řek či o rozsáhlé nížiny. Minimální poloměr oblouku (zatáčky) je u VRT 6100m, maximální sklon trati 20‰, trať bude napájena střídavým proudem 25kV a zabezpečena nejmodernějším zabezpečovacím zařízením. Trasa z Prahy-Zahradního města do Benešova bude mít 38km, bude na ní 10 velkých mostních objektů o délce mostu vyšší než 100m a 11 tunelů o celkové délce úctyhodných 21,5km!!! Veškerá křížení VRT s ostatními komunikacemi musí být mimoúrovňová, železniční stanice na ní musí být vyprojektovány tak, aby projíždějící vlak nestrhl s sebou čekající cestující. Není toho málo co musí taková trať splňovat.
Kudy povede VRT v našem regionu?
Stávající trať 221 z Prahy do Benešova je pro jakoukoliv další modernizaci nevhodná, proto bude v tomto úseku přistoupeno k novostavbě železniční trati ve zcela nové stopě. Již dnes je počítáno s územní rezervou pro VRT v úseku z Prahy-Vršovic do Prahy-Zahradního města, dále trať projde skrz triangl, a v místě křížení s nákladní spojkou z Hostivaře do Malešic se trať zanoří do tunelu a opustí hlavní město Prahu. Trať ze západu obejde Uhříněves, po východním okraji lízne Říčany, kde bude odbočka do Strančic. Následují variantní řešení. Obě dvě varianty ale počítají s železniční stanicí Buková Lhota, která má obsloužit Týnec nad Sázavou, Poříčí nad Sázavou, Čerčany a další obce v okolí. Přibližně u obce Racek severovýchodně od Benešova má být vybudována odbočka z VRT na nám známou trať 221/220. Odbočka povede tunelem, který bude vybudován ve stopě našeho nádraží, měl by tedy ústit někde v prostoru, před silničním mostem u nádraží v jeho ose. Dále na jih se trať rozvětví podruhé, první část bude pokračovat na jih tunelem u Mokré Lhoty a táhlým obloukem západně od Bystřice, což má zajistit zvýšení traťové rychlosti na 160km/h. Takto bude i Bystřice napojena na naprosto exkluzivní spojení do Prahy/Benešova či na jih.
Ale zpět k druhé větvi. Ta podél Černého lesa podejde Benešov a u Dobříčkova bude vystavěn mimoúrovňový přesmyk a železniční odbočka. Bude tedy možné vést přímé vlaky z Prahy do Brna jak přes Benešov, či mimo Benešov. Lokálka do Trhového Štěpánova bude dále pokračovat ve své původní trase. Trasa VRT se zde znovu větví, v zásadě ale zle konstatovat, že bude míjet Vlašim z jihu, přibližně u obce Kondrac a Dub. Zde bude vystavěna železniční stanice Vlašim, která sice bude dále od města, ale časově zajistí bezkonkurenčně nejlepší spojení města jak s Benešovem, tak s Prahou a východními částmi republiky.
Jaké budou cestovní časy?
Zatím lze jen těžko určit jak rychle se bude jezdit, protože neznáme dopravní koncept a klíč jaké vlaky budou v Bukové Lhotě/Týnci nad Sázavou, Benešově a Vlašimi stavět. Dle předběžného plánu se ale počítá s zavedením rychlé linky v intervalu 30 minut, která pojede po VRT, sjede do Strančic, obslouží Čerčany a bude pokračovat do Sázavy. Druhá taková rychlá linka se vyhne Strančicím ale po zastávce v Benešově bude pokračovat do Sedlčan. Dopravní koncept předpokládá, že z Benešova, Týnce nad Sázavou, Vlašimi, Bystřice, Sedlčan a Sázavy bude možné se co cca 30 minut dostat rychlou linkou do Prahy. Jízdní doby se z výše vyjmenovaných měst našeho regionu sníží minimálně o polovinu.
Kdy se VRT dočkáme?
Výše popsaná vysokorychlostní trať je zanesena v Zásadách územního rozvoje Středočeského kraje a Hlavního města Prahy a dalších dotčených krajů jako územní rezerva. V její trase tedy panuje stavební uzávěra. Bohužel se o trati ale stále více hovoří než aby se něco dělo, nedávno musel správce infrastruktury SŽDC zrušit výběrové řízení na projekt trati z důvodu pouze jediného uchazeče. Jestliže bude panovat shoda a budeme věřit, že budou přípravy trati probíhat standardní dobu tak se jí podle slibů politiků můžeme dočkat okolo roku 2030…… je to sice daleko ale věřme, že se trati jednou dočkáme. Na přiložených fotkách se můžeme pokochat předpokládaným vozovým parkem na VRT, jako je elektrický rychlovlak Pendolino, elektrická jednotka RegioPanter, jež by mohla obsluhovat třeba Vlašim a Bystřici a motorová jednotka RegioShark, která by mohla kupříkladu obsluhovat Sázavu, Týnec a Sedlčany.
Autor: Jan Vachtl
Zdroj: http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/vysokorychlostni-trat-praha-brno