Parkovacímu domu lidé vyčítají, že přes značnou výši investice nebude jeho kapacita zásadně větší než bývalého parkoviště. Je to proto, že interiér parkovacího domu podléhá technickým normám pamatujícím na dostatečný prostor pro manipulaci s jednotlivými vozy včetně drahých osobních aut větších rozměrů.
Autobusovému nádraží pak lidé vyčítají, že organizací nástupišť příliš koncentruje množství cestujících do jednoho prostoru a výška přístřešku nebude dostatečně chránit před deštěm za větrného počasí. Je to mj. důsledek stavu, že ergonomie se na našich školách architektury zatím téměř nevyučuje. A také, že se rozhlížíme po světě spíše povrchně. Inspirativní jsou autobusová nádraží umožňující větší izolaci cestujících od prostoru vozovky.
Zastaňme se však dokončovaných staveb konstatováním, že jsou realizovány z dotací, městskému rozpočtu příliš neubraly, a svou formální atraktivností budou plnit důležitou motivační funkci: Svá auta zaparkujte a pokračujte dál hromadnou dopravou! Výhodná je zejména železnice, která vás dopraví do samotného centra metropole velmi rychle, a pokud budou ČD jako státní podnik veřejné služby investovat spíše do bezpečnostních systémů než do reklamy a povrchního komfortu, tak i spolehlivě.
Nezpochybnitelným přínosem pak bude prodloužení železničního podchodu na obě strany. Mělo k němu dojít již při stavbě koridoru, ale jak uvedl zastupitel Podhola svého času v Jiskře, město nedostatečně jednalo se správou železnice. Dávno diskutované prodloužení na druhou stranu kolejiště, jež je jedinou korektní zábranou přebíhání chodců mezi vlaky, pak má podle plánu návazně zajistit státní Správa železnic. Dojde tak konečně ke zprůchodnění cesty do konopišťského parku, na které čekáme od 90. let minulého století.
S prodloužením podchodu je dobré také připomenout někdejší myšlenku obsaženou ve cvičných urbanistických projektech studentů Fakulty architektury ČVUT z prvních let po roce 2000. Ti vytipovali plochu mezi kolejištěm a vilou poručíka Hellera jako optimální místo pro přestěhování autobusového nádraží. Dálkové spoje mezi Prahou a Táborem by tak nemusely zajíždět zdržující obloukovou „šikanou“ až před budovu železničního nádraží a pak zase zpět) a cestující by se k autobusům od města dostali podchodem snadno a rychle.
Buďme však nyní vděční aspoň za to, že uvedená šikana nebude už vnucována Benešanům směřujícím pěšky na Konopiště a že se na své správné místo vrátil přechod pro pěší do hlavního vstupu vlakového nádraží velmi chybně před léty posunutý do jiné „šikany“, která šla na nervy nejen obyvatelům města spěchajícím každé ráno na svůj vlak, ale i řidičům aut, když lidé logicky přecházeli na původním místě ovšem již s chybějícími pásy bílé zebry.
Tomáš Fassati
Za obsah příspěvků umístěných na portále odpovídá výhradně autor příspěvku. Příspěvky před vložením neprocházejí korekturou redakce týdeníku Jiskra. Společnost Jiskra Benešov s.r.o. si vyhrazuje právo příspěvek smazat v případě, že bude jeho obsah odporovat dobrým mravům, bude xenofobní, rasistický, vulgární, navádějící k nezákonnému nebo nemorálnímu jednání nebo poškozující dobré jméno provozovatele portálu.