Dočasná omezení dopravy:
Správce kolejí SŽDC v těchto dnech instaluje traťovou část vlakového autopilota AVV v úseku mezi stanicemi Senohraby-Benešov. Z tohoto důvodu bude po několik dní vyloučena jedna kolej z Benešova do Čerčan. Osobní vlaky odjížděnící z Prahy v X:07 budou odjíždět ze stanice Čerčany o 5 minut později, z důvodu čekání na vykřižování s protijedoucím rychlíkem (odjezd z Benešova v X:50) a osobním vlakem (odjezd z Benešova v X:53). Mírně opožděny budou i rychlíky z Prahy, které též budou muset počkat na vykřižování s výše vypsanými vlaky. Z důvodu čekání na přípojné osobní vlaky mohou být do 5 minut opožděny i osobní vlaky jedoucí z Čerčan do Sázavy a do Týnce nad Sázavou.
Co je to AVV?
AVV je automatizační zařízení pro řízení drážních vozidel, které snižuje náklady na elektrickou energii, zvyšuje bezpečnost provozu a zvyšuje přesnost a dodržování jízdního řádu na trati. Když to velice zjednodušíme tak se jedná o systém, ve kterém je nahraná mapa železniční trati s umístěním návěstidel, stanic a zastávek a jízdní řád. Strojvedoucí do systému zadá ručně číslo vlaku, délku vlaku a brzdící procenta a jestliže jsou na trati umístěny balízy tohoto systému, takzvané magnetické informační body (MIBy) tak může vyjet. (právě kvůli instalaci MIBů budou výše popsaná zpoždění). AVV řídí rychlost vlaku tak, aby s co největší ekonomikou provozu dojel do následující zastávky načas a přesně zastavil u nástupiště. Jestliže má vlak zpoždění, tak se AVV snaží zpoždění umazat. Jestliže by v drážních vozidlech byly i elektroměry tak dojde k úspoře u osobních vlaků až 9%.
Bezpečnost s AVV
AVV se podílí i na bezpečnosti provozu. Strojvedoucí zadává do systému AVV údaje o následujícím návěstidle (například volno, výstraha, jízda do odbočky), systém se pak podle těchto údajů řídí a vede automaticky vlak. Jestliže strojvedoucí údaj nezadá tak systém vyhodnotí následující návěstidlo tak, že na něm svítí červená, tedy není možno pokračovat dále v jízdě a vlak automaticky a bezpečně před návěstidlem zastaví. Jestliže by systém AVV byl kupříkladu v činnosti v roce 2010 v Ústí nad Labem, tak by nedošlo k nehodě osobního vlaku, jehož strojvedoucí nerespektoval maximální povolenou rychlost při jízdě přes výhybkul.
AVV ve spojení s jednotným evropským zabezpečovacím zařízením ETCS
Ještě větší bezpečnost železničního provozu nastane jestliže je trať vybavena jak AVV tak i jednotným evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS. Ten mimo jiné kontroluje jízdu vlaku, aby nebyla překročena maximální rychlost. Ve spojení s tímto zabezpečovačem jsou přenášeny informace o následujícím návěstidle přímo do lokomotivy ke strojvedoucímu a převezme si je i systém AVV, strojvedoucí tedy nemusí už ani návěstní znaky zadávat sám, vše za něj udělá systém. Může se tedy věnovat více situaci na trati, a ovlivnit třeba situace, jež zabezpečovací zařízení nemůže samo ovlivnit, například osoby v kolejišti, spadlý strom na trať apod.
AVV na železniční trati 221 Praha-Benešov
Aby systém AVV fungoval je třeba aby byl instalován do drážních vozidel, ale také aby se na trati nacházely magnetické informační body, které systému předávají informaci o poloze vlaku. MIB je 5 metrů dlouhý objekt, připomínající vzdáleně černý pražec, který je umísťován do kolejišť v železničních stanicích a k návěstidelům autobloků na širé trati.
GSM-R první vlašťovka systému ETCS L2 na trati do Benešova a dále na jih
Když už jsme v tomto poměrně odborně zaměřeném článku načaly téma zabezpečení a automatizace provozu, sluší se ještě krátká poznámka. V lednu a únoru tohoto roku proběhla výstavba základních stanic (stožárů) radiokomunikačního systému GSM-R. Tyto stožáry je možno vidět ve všech stanicích a kvůli členitosti terénu i v mezistaničních úsecích, například v Mrači nebo Pyšelích. V Benešově byl tento vysoký stožár namontován poblíž mostu přes trať na severní straně nádraží. Po aktivaci systému bude trať pokryta mobilním železničním signálem, který umožní v blízké době i zavedení zabezpečovacího zařízení ETCS L2. Trať 221/220 Praha-Benešov-České Budějovce se tedy zařadí mezi těch několik málo tratí u nás, které budu disponovat nejvyšším možným stupněm zabezpečení co je v evropském prostoru možno použít.
Autor: Jan Vachtl
Zdroj: Správa železniční dopravní cesty, AŽD Praha, Vlasní pozorování