S restauracemi a občerstveními v nákupních centrech, kavárnami nebo fast foody chce proto uzavřít dobrovolné dohody a docílit toho, aby zákazníci měli možnost se plastového nádobí vzdát. A přitom nemuseli za alternativy platit nic navíc. To je jedno z mnoha sdělení, které veřejnosti předkládá iniciativa #dostbyloplastu: Celosvětová produkce plastů se od 60. let 20. století zdvacetinásobila. V roce 2015 dosáhla celosvětová produkce plastů 322 milionů tun. Očekává se, že v roce 2035 dosáhne celosvětová produkce plastů 644 milionů tun. Evropané denně spotřebují 725 milionů jednorázových kelímků na kávu. Podle odhadů se za 1 rok spotřebuje v ČR až 20 tisíc tun plastového nádobí. Všechny kelímky na kávu, které se za rok na světě vyrobí, by obkroužily planetu 1360x.
Dobrovolnou dohodu s Ministerstvem životního prostředí o snížení spotřeby jednorázových plastových obalů a plastového nádobí uzavřelo dosud 13 firem. Mezi ty největší patří České dráhy nebo společnost Lidl či Ikea. Zapojují se ale i menší podniky. Například zákazníci sítí CrossCafe či Bageterie Boulevard budou nově dostávat jídlo ke konzumaci na místě i v keramickém nádobí. Ve vlacích Leo Expressu se zase bude káva servírovat do opakovaně použitelných kelímků. Sledujte kampaň MŽP pod hashtagem #dostbyloplastu a stránky www.dostbyloplastu.cz
Text a foto :
Ministerstvo životního prostředí