Nové řazení rychlíků Praha-Benešov-České Budějovice/Linec:
Nové vozy Bdpee sice nebudou všechny k dispozici už k prosincové změně jízdního řádu, leč budou postupně nasazovány v průběhu prvního pololetí roku 2016. Nové řazení kmenové soupravy pěti z devíti rychlíků by mělo vypadat takto: Lokomotiva řady 362, vůz první třídy Aee, servisní vůz Bbdgmee, dva oddílové vozy druhé třídy Bee a pak právě onen velkoprostorový modernizovaný vůz Bdpee. Všechny osobní vozy jsou klimatizované, mají zásuvky 230V pro napájení drobné elektroniky a jejich maximální rychlost je 160km/h. Rychlíky zde též zrychlí, letos ukončené modernizace IV. železničního koridoru umožní snížit jízdní dobu z Prahy do Českých Budějovic na 2 hodiny 23 minut, bohužel v úseku z Benešova do Prahy zatím ke snížení jízdní doby nedošlo. Pojďme si tedy představit vůz Bdpee.
Jedná se o modernizovaný vůz Bp. V průběhu modernizace byla do vozu dosazena klimatizace, nový audiovizuální informační systém pro cestující, police pro rozměrná zavazadla, zásuvky 230V pro napájení drobné elektroniky a záchody s uzavřeným systémem odpadu. Rychlost vozu byla zvýšena ze 120 na 160km/h, dveře vozu jsou předsuvné, za jízdy blokované a ovládané tlačítky. Modernizací prošly i sedačky, leč ty vzbuzují od počátku u části veřejnosti vášně. Sedačky nejsou polohovatelné, leč sklápěcí podobně jako v regionálních vlacích CityElefant. Chybí jim středová opěrka rukou a působí trochu lacině, žádný komfort, který by odpovídal jejich původní dislokaci na mezinárodní vlaky eurocity. Od části odborné veřejnosti je slyšet i kritika na uspořádání sedadel, vůz totiž postrádá podstatnější množství sedadel v leteckém uspořádání. Pozitivní je ale například vhodné umístění odpadkových košů ve středové uličce, což umožnilo zvětšit prostor pro nohy a tím zvýšit pohodlí cestujících.
I přes výše zmiňované nedostatky se dle názoru redakce jedná o výrazný krok vpřed v komfortu cestování na trati 220. Vůz nabídne na trati i velkoprostorové uspořádání interiéru, které zde zatím chybělo a část cestujících ho preferuje. Interiér vozu určitě neurazí, vypadá moderně, z pohledu cestujícího je podstatné doplnění klimatizace a zásuvek 230V. Pro dopravu na rychlíkové trase z Prahy do Českých Budějovic se jeví vůz jako ideální a jistě si své cestující rychle najde.
foto: České dráhy