Proč není možné vést vlaky až do Hostivaře?
Na železniční trati 011/010 z Prahy do Kolína/České Třebové probíhá v úseku Praha-Běchovice-Úvaly náročná koridorová modernizace, o které jsme se stručně zmínili v článku o useknutí tangenciálních osobních vlaků z Benešova do Prahy-Horních Počernic. Tato modernizace a nám známá Optimalizace ve stanici Praha-Hostivař neumožňují od 3. března 2015 do odvolání o víkendech pokračování vlaků Městské linky přes nákladní spojku z Libně do Hostivaře přes Malešice. Ve stanici Praha-Hostivař nebude do září k dispozici dostatek kolejí a kvůli koridorové modernizaci v Běchovicích zase nebude dostatek kapacity pro kolizní přejíždění vlaků Městské linky napříč kolejištěm. Tento problém by měl být vyřešen mimoúrovňovým přesmykem, na jehož realizaci nyní probíhá ekologický posudek EIA. Po jeho dostavění by vlaky Městské linky měly jezdit až do Hostivaře denně.
Cestující ze stanice Praha-Hostivař mohou použít za odřeknuté vlaky autobusovou linku MHD 183. Obnovení linky v původní trase až do Hostivaře se dá předpokládat až po letních prázdninách, kdy budou nejdůležitější stavby jak v Hostivaři, tak v úseku Běchovice-Úvaly ukončeny.
Co jsou to tangenciální vlakové linky?
Takzvané tangenciální vlakové linky jsou na naší železnici poměrně novým jevem, jež je ale třeba v Německu již zcela běžnou záležitostí. Tangenciální linka znamená, že osobní vlak nekončí svoji jízdu na obvyklé konečné v centru metropole, ale pokračuje dále (obvykle na hranice metropole) a slouží tak jako městská doprava a může ulehčit metru nebo autobusům.
V Praze dnes jezdí tři takové linky, první je z Benešova do Prahy-Horních Počernic či ze Strančic do Čelákovic, dále z Prahy-Radotína do Úval a nakonec ona městská linka z Roztok u Prahy do Prahy-Hostivaře. Všechny tyto tři tangenty jsou nyní v souvislosti s rozsáhlou modernizační činností v Praze roztrženy, leč podle smělých plánů bychom se po ukončení stávajících stavebních prací měli dočkat i nové městské linky z Libně přes Zahradní město a Kačerov do Radotína, necháme se tedy překvapit.
Zdroj: České dráhy
Autor: Jan Vachtl