Základní informace o zakázce
Výběrové řízení na modernizaci velkoprostorových vozů Bp bylo ukončeno v říjnu roku 2014. Výhercem se stala šumperská firma Pars Nova, která již pro ČD modernizovala například motorové vozy řady 810 na Regionovy 814. Za 1,09 miliardy korun bude zmodernizováno 31 vozů Bp, na zbylou polovinu vozů je dána opce. S těmito vozy se v našem regionu nemůžeme zatím nikde setkat, jezdí například na rychlících Praha-Hradec Králové. Oproti klasickým „béčkám“ mají kotoučové brzdy, proto odpadá ono nepříjemné pískání brzd při brzdění, interiér je uspořádán do dvou velkoprostorových oddílů oddělených přepážkou, sedačky jsou kombinované, částečně koženka, částečně čalounění. Autor článku je z vlastní zkušenosti hodnotí jako poměrně příjemné na sezení a kvůli šikovně řešené opěrce hlavy, i ke spaní.
Jestliže vše půjde podle plánů dopravce České dráhy, tak by první vozy měly být předány ke konci roku 2015 a pak má být část z nich nasazena na rychlíky právě do Budějovic, kde doplní flotilu moderních vozů Aee a Bee a nabídnou cestujícím na výběr mezi cestou v kupé či velkoprostorovém oddíle, což oceníme zejména při cestování v noci.
Jak budou nové vozy vypadat?
Do vozů bude dosazena klimatizace, zůstane velkoprostorové uspořádání interiéru, u sedaček budou sklopné stolky, zásuvky 230V pro napájení drobné elektroniky a uzavřený systém WC. O následujících zastávkách a případných mimořádnostech bude cestující informovat audiovizuální informační systém s LED panely. Na prvním představku budou umístěny již zmíněné toalety, na druhém bude prostor pro 6 jízdních kol. Do vozu budou dosazena též nová okna a nové předsuvné dveře ovládané tlačítky.
Rozsáhlou modernizací projdou i podvozky, které po modernizaci umožní zvýšení rychlosti vozu z dosavadních 120km/h na 160km/h. Všechny vozy mají být předány do března 2016. Interiér si můžeme dobře představit pokud využíváme velkoprostorový oddíl v multifunkčním voze Bbdgmee, tento bude velice podobný, lišit se bude pouze uspořádáním sedaček, vždy po dvou s uličkou uprostřed.
Na připojené fotce můžete vidět jak nyní vypadá interiér vozu ABpee po modernizaci, podobným způsobem budou vypadat vozy na naší trati.
Proč je nyní tak velký zájem o trať Praha-České Budějovice?
Zní to skutečně jak sci-fi, dlouhou dobu rychlíková trať na jih nikoho nezajímala, kromě vozů co jezdí do rakouského Lince či dříve do slovinské Ljubljany odpovídá vozový park hluboké historii a s trochou nadsázky bychom na něm mohli provozovat již nostalgické jízdy. Abychom pochopili motivaci nasazování moderních vozů musíme své bystré oko zaměřit na jih od Votic, tam totiž na několika úsecích probíhá velice rozsáhlá a nákladná koridorová modernizace trati, spojená se zdvoukolejněním, ale hlavně s rozsáhlými přeložkami trati a tím možné vyšší rychlosti. V letošním roce budou ukončeny následující modernizace trati 220:
Sudoměřice u Tábora-Tábor (18,4km, 3,6 miliard Kč)
Soběslav-Veselí nad Lužnicí (6,7km, 1,5 miliard Kč)
Veselí nad Lužnicí-Horusice (4,9km, 2,7 miliard Kč)
Horusice-Dynín (4,5km, 800 milionů Kč)
Pokud k nim připočítáme již ukončené modernizace z Benešova do Votic (18,4km, 8 miliard Kč), Tábora do Doubí (15,7km, 3,6 miliard Kč) a krátký úsek skrz České Budějovice (2,6km, 1,2 miliard Kč) tak již vzniknou poměrně dlouhé úseky trati, kde bude možno jezdit 160km/h, místo dosavadních průměrných 80-100km/h. Vlaková doprava tedy začne být konkurenceschopná autobusům, ale pouze pokud po trati budou jezdit vozy schopné jezdit touto rychlostí, a také jež kulturou cestování odpovídající 21. století.
Autor: Jan Vachtl
Autor ilustrační fotografie interiéru vozu ABpee: České dráhy
Zdroj: České dráhy, SŽDC, Želpage