Před sezónou, nebo předtím než začneme jezdit, je vždy nutné zkontrolovat technický stav kola. Zaměříme na pláště, zda v nich nejsou trhliny, dofoukneme duše u obou kol, kontrolujeme výplet drátů kol, zda nejsou uvolněné či poškozené. Dále se díváme na funkčnost přehazovačky a řetězu, přední a zadní brzdy, upevnění řídítek i samotných kol, dále na šlapací pedály, zda se plynule otáčí a nejsou zlámané (u umělohmotných). Také sedlo, aby bylo ve správné výšce a směru či sklonu. Obzvlášť u dětí, podle jejich aktuální výšky, je potřeba sedlo i řídítka seřizovat vícekrát za sezónu. Optimální výška sedla je taková, že při šlápnutí směrem dolů, kdy je chodidlo na pedálu, by mělo zůstat koleno lehce pokrčené a noha by neměla být úplně propnutá. Přesto je lepší, aby si každý výšku sedla upravil, jak mu to nejlépe vyhovuje. Rozhodně nesmíme zapomenout zkontrolovat pření světlomet a zadní světlo tzv. blikačku, zda jsou v ní funkční baterie a svítí. U starších typů kol, kontrolujeme dynamo, aby svítilo a doléhalo na obvod kola. Všímáme si také reflexních součástí kol v podobě odrazek.
A jak vlastně vypadá správně vybavené jízdní kolo?
Další doporučené vybavení: Zvonek, kryt na řetěz, blatníky, pumpička, náhradní duše, reflexní doplňky, lékárnička, taštička na rám.
Přední světlomet svítí bíle a je seřízen tak, že by měl osvětlovat vozovku ve vzdálenosti 20 metrů. Pokud pozemní komunikace je dobře osvětlená, může být nahrazen bílou svítilnou s přerušovaným světlem a často je kombinovaná s bílou odrazkou. Zdroj energie musí vydržet nepřetržitě svítit 1,5 hodiny.
Zadní svítilna musí svítit červeně. Může být kombinovaná se zadní červenou odrazkou a lze ji přepínat do přerušovaného režimu. Musí vydržet svítit také 1,5 hodiny nepřetržitě.
Odrazky na kole jsou bílá (vpředu), červená (vzadu), oranžová v paprscích obou kol. Oranžové odrazky se dají nahradit jinými reflexními doplňky ve výpletech kol. Oranžové odrazky jsou také ze strany pedálů. Lze nahradit reflexními prvky na obuvi.
Brzdy na kole jsou nejčastěji ráfkové nebo kotoučové (přední, zadní). Musí být na sobě nezávislé s odstupňovaným ovládáním brzdného účinku.
Cyklistická přilba je povinná u dětí do osmnácti let a musí být na hlavě upevněna tak, aby při předklonu nespadla z hlavy, ač není zapnuta na řemínky (pod bradou) a zároveň aby netlačila. Nesmí být volně, protože při pádu hrozí, že se smekne dozadu a vnější plast se zlomí a může např. vzadu proříznout krk a řemínky pod krkem poškodit dýchací trubici. Dle statistik, cyklisté nosící přilbu, mají 19x menší riziko úmrtí než ti, co ji nepoužívají.
Co s sebou na cestu?
Než vyjedeme na cestu, musíme předpokládat, že se může změnit počasí. Musíme mít vhodné oblečení, které můžeme odkládat nebo se naopak oblékat. Dále sluneční nebo průhledné brýle - jako ochranu očí, nápoj a malou svačinku, mobilní telefon (lze aktivovat službu na vyhledání pozice např. zraněného nebo nezvěstného cyklisty), mapu, reflexní prvky, které se dají připevnit na oblečení za snížené viditelnosti. Je na cyklistech samotných, jakou si naplánují trasu a tomu musí přizpůsobit všechny věci, které s sebou povezou. Rovněž by měli reálně posoudit své fyzické síly a schopnosti. Zohledněny by měly být případné zdravotní obtíže a i fakt, zda je dotyčný zvyklý jezdit na kole (trénovaný) či nikoli.
Pokud vyrážíme na rodinný výlet na kolech, nezapomínáme na to, že děti či slabší cyklisté by měli jet uprostřed nebo vpředu před dospělým. Nikdy ne poslední! Děti mohou jezdit samy po pozemní komunikaci od 10 let, ale jejich doprovod musí být vždy starší 15 let. Kolo se sedačkou může řídit cyklista starší 15 let, tažný vozík za kolo cyklista od 18 let.
Stále platí, že doprovod dospělé osoby, orientující se v dopravní situaci, je pro malé a začínající cyklisty, nejlepší vzor a zároveň i prevence úrazu či dopravní nehody.
Dopravní značení
Cyklisté se musí řídit všemi dopravními značkami a světelnými signály, protože jsou účastníky silničního provozu. Některé dopravní značky se vztahují přímo pro cyklisty, jiné platí obecně.
Příklad některých dopravních značení právě pro cyklisty:
A jaké jsou nejčastější chyby cyklistů?
Cyklisté často zapomínají, že jsou daleko zranitelnější než řidiči jiných dopravních prostředků. Případná srážka s vozidlem, může mít pro cyklistu fatální následky. Někteří cyklisté se chovají málo obezřetně a zbytečně riskují nebo přeceňují své schopnosti. Jízdu na jízdním kole musíme přizpůsobit i technickému stavu jízdního kola. Mezi největší prohřešky patří:
1) Jízda bez přilby.
2) Převážení nákupních tašek nebo větších nákladů na řídítkách.
3) Neukázání rukou při změně směru jízdy (obzvlášť při výjezdu z kruhového objezdu se musí vždy ukázat rukou doprava.
4) Jízda v protisměru, aby si zkrátili cestu – opět prohřešek v kruhovém objezdu.
5) Jízda po chodníku či v pěší zóně, v jednosměrném provozu a přes přechod pro chodce. Na chodníku smí jezdit pouze děti do 10 let.
6) Konzumace alkoholu. Při policejní kontrole je alkohol prokázaný u cyklisty posuzován stejně jako u podnapilého motoristy.
Na svých cestách na kolech buďte velmi opatrní a dodržujte důležité zásady bezpečné jízdy, ať se vám zbytečně nepřihodí žádná nepříjemná situace, obzvlášť se zraněním. Zvýšenou pozornost mějte u malých cyklistů, ty jsou nejvíce zranitelní.
Přejeme vám, abyste si hezky prožili zbytek léta a nechť ujedete na kolech co nejvíce kilometrů bez komplikací či úrazů a získáte mnoho zážitků, na které budete rádi vzpomínat.
Zdroj: obrázky - Besip
Připravily: Bc. Andrea Koubová, Městská policie Benešov
Mgr. Bc. Gabriela Škoulová, MěÚ Benešov