Co je již hotovo?
K začátku nového grafikonu 2016/2017 budou na IV. koridoru dokončeny následující stavby:
43,8km železniční trati 221 v úseku Praha-Hostivař-Benešov
18,5km železniční trati 220 v úseku Benešov-Votice
23,2km železniční trati 220 v úseku Sudoměřice u Tábora-Doubí u Tábora
16,1km železniční trati 220 v úseku Soběslav-Dynín
41km železniční trati 220 a 196 v úseku České Budějovice-Nemanice-Státní hranice s Rakouskem u Horního Dvořiště
U tří staveb (Sudoměřice-Votice 17km, Doubí-Soběslav 8,2km a Dynín-Ševětín) bohužel EU neumožnila využití ekologických posudků EIA vydaných podle starého zákona, proto byla výstavba odsunuta. AKTUALITA: Podle zprávy z 5.5. vláda připravuje jednorázový zákon, který by umožnil zahájení alespoň stavby Sudoměřice-Votice. Poslední úsek délky 21,5km z Ševětína do Českých Budějovic-Nemanic je pro neuspokojivý výsledek ekonomického hodnocení dvou dlouhých tunelů odsunut na neurčito.
S jakými vlaky se od nového GVD počítá?
Čtyřikrát za den budou vedeny mezistátní vlaky EuroCity Praha-Tábor-České Budějovice-Linz, které budou Benešovem pouze projíždět. Stejně tak i jeden pár vlaků IC Praha-Český Krumlov a další čtyři páry posilových párů vlaků IC Praha-České Budějovice taktéž v Benešově nezastaví, stejěn tak jako sváteční a nedělní expres z Prahy do jihočeské metropole. Jízdní doba rychlíků z Prahy do Benešova bude 39minut a 50 minut z Prahy do Olbramovic. Část rychlíků bude již ale nově vedena v kategorii Rx, tedy rychlík vyšší kvality a zastaví nově i v Plané nad Lužnicí. Do konce roku by se totiž na tuto trať měly dostat modernizované vozy Bpee, které doplní kmenové soupravy vlaků a vyženou další stará kupéčková béčka na odpočinek.
Otazníky nad konceptem dopravy
Vše ale není tak růžové jak to na první pohled vypadá. Není vyřešena otázka jaké lokomotivy budou táhnout vlaky EC a IC (u EC vlaků by podle konceptu měl opadnout přepřah lokomotiv v Českých Budějovicích, leč ČD nemají dostatek třísystémových lokomotiv řady 380, které by mohly na tuto trasu uvolnit). Současné lokomotivy řady 362 totiž neumožňují jízdu vyšší než 140km/h. Toho času není vyřešena ani otázka vhodných vagónů a jako problematické se jeví budoucí přesedání táborských (Tábor-Praha 1hod17minut) cestujících z rychlého segmentu do náhradní autobusové dopravy při stavbě Sudoměřice-Votice. V koncepčním návrhu se počítá s dopravcem České dráhy a soukromí dopravci LeoExpres a Regiojet již ale vyjádřili nesouhlas s udělením zakázky bez výběrového řízení přímo Českým drahám.
Co z konceptu jízdního řádu zůstane a skutečně se splní se budeme moci dozvědět až bude zveřejněn připravovaný jízdní řád pro příští rok a definitivně až na konci roku, kdy bude nový GVD vyhlášen. V současné době vlaky nejsou totiž zatím ani objednány Ministerstvem dopravy, takže lze tento návrh brát skutečně jen jako předběžný.