Můžete popsat rozdíly variant realizace kanalizace na Americe?
Rozdíl spočívá v tom, že v první variantě by každý občan na Americe musel mít vlastní jímku a čerpadlo, kterým by se splašky tlačily do Votic. Problém totiž nastává v prostoru silnice I/3, kde je nutné splašky do městské kanalizace přečerpat tlakově z důvodu terénního hupu. Druhá varianta spočívá v tom, že by splašky byly vedeny klasicky gravitačně a až v místě bývalého mlýna by byla jímka a až zde by se přečerpávalo do kanalizace v jižní části města.
Ke které variantě se kloníte vy osobně?
Já sám se přikláním k druhé variantě realizace kanalizace, která je podle mého názoru vhodnější, byť je spojená s nákladem na chod čerpadla, jež je ale zase ve v jednotné správě.
Přiblížíte prosím problémy s vodou na Beztahově, které vedly k návrhu na realizaci vodovodu?
Problémy s vodou na Beztahově se v posledních letech stupňovaly, v minulém roce dokonce byli občané, kterým studny zcela vyschly a došla jim tím voda. Těmto občanům se voda musela dovážet, což je pro ně složité, nákladné a stresující. Samotný Beztahov, i když to nyní prozatím není průkazné, je ohrožen z hlediska zdrojů vody těžbou sousedního lomu. Z pohledu hydrologie se totiž těžko určuje, kudy jdou nebo nejdou prameny, které napájí beztahovské studně a rozšiřující se lom může tyto zdroje ohrozit. Právě z tohoto důvodu je podle mne vhodné vybudovat na Beztahově i vodovod, který je navíc přiveden až k železniční stanici a při realizaci by byly vodovodní trubky položeny do společného výkopu s kanalizací.
Můžete zopakovat občanům předpokládané náklady na vodovod a kanalizaci na Beztahově a možnosti jejich financování?
Předpokládané náklady jsou ve výši 6 milionů korun za kanalizaci na Americe a 5 milionů korun za kanalizaci na Beztahově a další 3,5 milionu korun za vodovod na Beztahově. Jedním z důvodů, proč právě Beztahov je fakt, že město Votice pravidelně získává prostředky od lomu, které jsou jak povinné ze zákona, tak nepovinné, které souvisí s otevřením nového ložiska nebo jako kompenzace od betonárky za prašnost spojenou se zintenzivněním činnosti kvůli výstavbě železničního koridoru. Výše ročního povinného odvodu lomu činila za rok 2018 144 310 korun, dalších 486 tisíc získaly Votice za otevření nového ložiska a ona kompenzace za prašnost činí 1 milion korun ročně.
V jaké fázi je příprava realizace těchto investičních záměrů? Jak je to s časovým harmonogramem?
Je vypracována studie proveditelnosti s ekonomickou části zahrnující předpokládané náklady a na základě představení této studie rozhodlo zastupitelstvo města jednomyslně nechat pořídit projektovou dokumentaci pro tyto dva záměry. Tato projektová dokumentace za cca 430 tisíc korun bez DPH byla zadána společnosti Projekta Tábor a aktuálně se zpracovává. Součástí této dokumentace bude i upřesnění nákladů. Po jejím dokončení budeme hledat vhodné dotační tituly, které by mohly pomoci s financováním těchto významných investičních záměrů.
Jakým způsobem se Rada města zachová k usnesení zastupitelstva, kterým bylo Radě uloženo, aby navrhla řešení pro místní části, kde není technicky a ekonomicky vhodné realizovat kanalizaci?
Rada o této záležitosti v minulosti již opakovaně diskutovala. Já osobně budu předkládat Radě a zastupitelstvu materiál, kolik prostředků by se poskytovalo do individuálních řešení na domácí čističky odpadních vod. Řádově by ten příspěvek byl v jednotkách desítek tisíc korun.