Po Centrálním dispečerském pracovišti v moravském Přerově, které dálkově řídí dopravu na cca 300 km železničních tratích na Moravě, se od 1. února spustil do ostrého provozu cvičný sál v novém pražském Centrálním dispečerském pracovišti. Technologie do budovy a optické kabely přímo k železničním tratím budou stát podle odhadů cca 14 miliard do roku 2020. Doprava pak bude dálkově řízena dispečery, kteří budou pracovat nepřetržitě ve směnách. Jako první bude dálkově řízena trať Rokycany-Zdice. Trať Praha-Uhříněves-Olbramovice-obvod Votice se začne dálkově řídit z provizorního sálu 31.srpna 2016. Po dokončení zbývajících investičních akcí na IV. koridoru dále na jih se plánuje dálkové řízení až na státní hranici s Rakouskem u Horního Dvořiště.
Běžný cestující tuto změnu pocítí nepřímo zvýšením bezpečnost železničního provozu, negativní vliv tohoto opatření v podobě vyšších zpoždění může vylézt na povrch při mimořádnostech jako jsou stržené troleje, úder blesku do elektrického zařízení apod. Dalším důsledkem (ponecháme na čtenářích, zda-li pozitivním či negativním) je konec většiny zbývajících výpravčích.
V úseku Praha-Uhřínves-Olbramovice-obvod Votice zajišťuje v současné době dopravu jeden výpravčí v Olbramovicích, dirigující dispečer pro trať D3 Olbramovice-Sedlčany též v Olbramovicích, dva výpravčí jsou v Benešově, dva v Čerčanech, dva v Praze-Uhříněvsi. Po zavedení dálkového řízení zůstane jeden výpravčí v Praze-Uhříněvsi, v Čerčanech bude jen jeden výpravčí pro pohotovostní činnost v případě mimořádnosti a v Benešově bude sídlit dirigující dispečer pro trať D3 Olbramovice-Sedlčany. Obrázek jak pan přednosta s červenou čepicí vypravuje vlak, či alespoň stojí na peróně tak zůstane navždy už jen v našich vzpomínkách a večerníčku O mašinkách.
zdroj: SŽDC, koridory.cz, foto: SŽDC