Cukroví a pochvalu by dostala firma PERFECTA, prodávající řemeslnické a domácí potřeby. Kromě velmi širokého sortimentu a příjemných nákupních prostor oplývá prodejna mimořádně vysokou vstřícností k zákazníkům. Má poctivě otevřeno do 18 hodin, což je standardní prodejní doba respektující skutečnost, že většina moderních profesí končí práci dnes později jako za totality a lidé v seriózních podnicích již nemohou utíkat během dne za nákupy. Zkracování prodejní doby dává veřejnosti jasný signál: „My už máme vyděláno, proč bychom tu ještě trčeli kvůli vám do večera!“. Nejhorší jsou zavírací doby stanovené ne na celou hodinu, ale na poloviny, což se zákazníkům velmi těžko pamatuje. I při těch zkrácených prodejních dobách se mnohde setkáte s výrazně proklamovanou nervozitou, když si přijdete něco koupit „za deset minut zavíráme!“, přičemž se vám snaží ještě motat hadrem mezi nohama, nebo aspoň navlhčit podlahu k uklouznutí, abyste si to pro příště pořádně zapamatovali. V PERFEKTĚ takovou ignoranci nezažijete ani náhodou. V 18:00 se u pokladny setkáte s uvolněně debatujícími zaměstnanci, kteří viditelně nespěchají domů, a ještě vám mile popřejí příjemný večer. Kéž by tato slova působila na ostatní majitele obchodů jako následováníhodný příklad, a ne jako podnět k maloměstské závisti.
A za co by Mikuláš „udělil“ letos brambory? Jistě jste si všimli, v jakém stavu jsou mnohé orientační sloupky po městě. Odlupují se z nich písmena, hyzdí město. Přitom by stačilo pár slov a korun, aby podle dřívějších zvyklostí nápisy firma QUO obnovila. Úředníci, kteří to mají na radnici na starosti buď chodí po svém městě s lhostejnýma očima, nebo si toho všimli, ale žijí v tradičním české alibi, že za to je nikdo nemůže potrestat. A bohužel nejde jen o orientační prvky, ale také naučné tabule na památkách pro turisty. Staré jsou časem zcela nečitelné a nové jsou vyrobeny na skle nečitelným způsobem rovnou. K čemu jsou všechny návrhy grafiků, kteří pro město připravují nové a nové projekty informačních systémů, když je stejně nedokážeme rychle realizovat a už vůbec potom udržovat. O nich se budou zveřejňovat oslavné články, ale veřejnost by spíše ocenila, kdyby radnice veřejnosti sdělila, kdo je osobně za správu těchto věcí odpovědný a zjednala nápravu.
Je třeba také po čase připomenout radnici, že by bylo vhodné začít vymáhat dodržování její vlastní vyhlášky o reklamách v intravilánu města. Na nemovitostech by podle této vyhlášky měly být jen reklamy na ty provozovny, které sídlí v dané nemovitosti. Benešov je plný tohoto reklamního smogu a není to nic hezkého. Schválit vyhlášku prostě nestačí, je třeba vyhlášku uvést v život a vymáhat ji. Nechceme kritizovat radnici, spíše nám jde o to, aby se věc pohnula vpřed.
Mikulášský brambor dáváme i těm vlastníků nemovitostí, kteří tento reklamní smog na svém majetku trpí - vážení vlastníci vězte, že méně je někdy více . . . Kdyby byli vlastníci rozumní, nebylo by vlastně třeba ani vyhlášky.
Klidný advent
Jana Kloudová + redakce