Rozhovoru se starostou Jiřím Slavíkem předcházela valná hromada společnosti Compag Votice, ve které má Město Votice padesáti procentní vlastnický podíl. Z této valné hromady jasně vyplynulo, že společnost se finančně stabilizovala, na což její spoluvlastník v podobě Votic tlačil od počátku stávajícího volebního období. Pro Město je podstatné, že společnost již nemusí čerpat kontokorent na běžný provoz a nehradí tedy svůj běžný chod z nevýhodných půjček, jež firmu neúnosně zatěžovaly. Velkým problémem nadále zůstává dlouhodobá podfinacovanost a tedy i zaostalost technického vybavení a vozového parku oproti srovnatelným konkurenčním subjektům, což se ale Město Votice postupně snaží v kooperaci sdruhým společníkem odstraňovat a omlazovat vozový park. Starosta Jiří Slavík k tomu dále dodává: „Je to ale běh na dlouhou trať, jelikož největší investicí minulého roku byla dostavba skládky. Ta již byla financována z mnohem výhodnějšího úvěru, než byl starý nevýhodný úvěr na etapu předešlou. Ten se Compagu v letošním roce podařilo doplatit.“
Začneme současností. Můžete čtenářům stručně přiblížit, k jakým investicím došlo při poslední etapě výstavby skládky?
Na skládce došlo především k vybudování nové kazety 3.1. a 3.2. a dále k vybudování nových boxů překladiště druhotných surovin.
Jaká je kapacita stávající etapy?
Kapacita boxů je přes 190 000 metrů kubických. Pro zajímavost minulá etapa měla o 40 000 metrů kubických méně.
Můžete porovnat všechny etapy výstavby skládky z pohledu investičních nákladů a výsledné kapacity?
To samozřejmě mohu. Etapa, která byla vybudována v roce 2002, byla velmi komplikovaná v tom, že výstavba probíhala ve spodní části bývalého údolí. Bylo tedy nutné odtěžit velké množství původního odpadu, zatrubnit potok a podchytit celou řadu pramenů. Celkové finanční náklady pro tuto etapu dosáhly 9,1 milionu korun bez DPH s kapacitou 90 000 metrů krychlových a plochou cca 11 000 metrů čtverečních. Etapa z roku 2008 převyšovala 32 milionů korun bez DPH s kapacitou 150 000 metrů kubických s plochou 14 000 metrů čtverečních. A stávající etapa stála 17,9 milionů korun bez DPH s kapacitou 190 000 metrů kubických s necelými 14,5 tisíce metrů čtvrtečních plochy.
Proč si myslíte, že právě aktuální etapa přinesla za nejmenší investiční náklady nejvyšší kapacitu?
Jednak proto, že již nebylo nutné odtěžovat příliš mnoho uloženého odpadu, porovnám-li to s etapou z roku 2002. Svůj efekt přineslo i transparentní vícekolové výběrové řízení vybravší 3 firmy s nejnižší nabídnutou cenou. Následovala jednání o technickém řešení a ceně a až nakonec byl vybrán vítězný uchazeč. Vše probíhalo pod kontrolou spoluvlastníků firmy Compag Votice a zástupci vedení Města Votice se účastnili všech zásadních jednání jako při etapě z roku 2002.
Jste spokojen s kvalitou provedené práce při aktuálně ukončené třetí etapě?
Doufám, že do budoucna nevzniknou nějaké závady, nýbrž s prací společnosti Berdych, kterou jsme předtím ve Voticích neznali, jsme velice spokojeni. Jejich výhodou bylo podle mého názoru to, že společnost má jen jednoho konkrétního vlastníka a ne široký okruh akcionářů a společníků. S majitelem společnosti jsme tak mohli vše potřebné řešit osobně. Se zemními pracemi měla firma velké zkušenosti, měla pracovníky a tomu odpovídalo i jejich moderní technické vybavení.
O provoz skládky a svoz odpadů se stará ve Voticích společnost Compag s majetkovým podílem Města. Je tento systém podle vás vyhovující?
Firma Compag tuto činnost dělá již desítky let a co se týká odpadového hospodářství, tak jsem s firmou spokojen, poněvadž tato oblast nenese jen příslušné technické vybavení vozidly a strojní mechanizací, ale představuje i náročnou a přesnou administrativu a i určitá rizika spojená s tímto oborem podnikání. Já osobně si nedovedu představit, že bychom si odpadové hospodářství zajišťovali sami a nesli tak veškerou zodpovědnost. Technické vybavení v odpadovém hospodářství je nákladná a riziková záležitost a s činností jsou spojena i další finanční rizika.
Jak dlouho se bude moci do rozšířené skládky ještě komunální opad ukládat? Jak z pohledu kapacity, tak legislativy.
Z pohledu legislativy je zatím jasné, že v roce 2024 dojde k ukončení skládkování v České republice a do skládek se bude moci dávat jen zbytkový odpad, který nebude moci překročit 10% celkového množství odpadu. Rozhodně do tohoto roku máme na skládce dostatečnou kapacitu, protože roční úložka je včetně technologického materiálu řádově přes 20 000 tun. Po zavezení této etapy se počítá ještě s jednou - poslední - etapou, která bude spočívat v navršení odpadu na předešlé etapy.
Mají Votice nějaký plán týkající se odpadového hospodářství na střednědobý horizont?
Takový plán se připravuje. Předevím chci avizovat, že legislativa nás donutí k ještě většímu třídění odpadu. Otázkou je, zda zároveň bude zajištěn odběr vytříděné suroviny a její zpracování, což nemůžeme zajistit vlastními silami. Předpokládá se, že nevytříděná složka bude vozena do spaloven. Ve Středočeském kraji bude pravděpodobně vybudována spalovna u elektrárny Mělník a Kraj v současné době řeší, jakým způsobem bude vyřešena doprava odpadů do Mělníka. Ukazuje se, že je nereálná pouze silniční doprava, většina odpadů bude překládána na železnici a využita bude též vodní cesta. Pro Město je důležité, kde bude překládací stanice, kde se odpad bude lisovat a nakládat k další přepravě. Momentálně vím, že o takovém překladišti uvažuje Město Benešov, ale pokud budou vypsány dotační tituly a ukáže se, že by bylo ekonomičtější takové místo vybudovat u nás, vykoupili jsme u skládky další pozemky, abychom měli dostatek ploch pro toto řešení. Snažím se postupovat tak, že nečekáme na rok 2024, protože pak už bude pozdě hledat místo, kde překladiště vybudujeme, nebo kam odpad odvezeme.
Neuvažujete o zavedení tzv. domácího třídění odpadů v lokalitách rodinných domů po úspěšném vzoru z Poříčí nad Sázavou, Hradce Králové a Teplic?
Určitě je to pro nás inspirace a se svozovou firmou budeme o této záležitosti jednat. Podle mých informací by to také znamenalo, že frekvence svozu směsného odpadu by nebyla každý týden, jak jsou občané zvyklí, ale prodloužila by se. Je tedy třeba zvážit všechny aspekty takového řešení.
Co se na skládce v současné době děje?
V současné době se na spodní část nových boxů dávají pneumatiky a na ně se následně dá ještě kačírka, aby se od podzimu mohlo začít skládkovat. Je potěšující skutečností, že si tyto práce provádíme vlastními silami a dojde tak k úspoře finančních prostředků.
A nakonec osobní otázka. Můžete se podělit s čtenáři, jaké formy odpadu třídíte vy sám a dát tak třeba ostatním příklad k třídění?
U nás doma třídíme poměrně hodně. Máme vyjma běžného odpadkového koše i nádoby na plast, papír, tetrapaky a sklo. Dále mám slepice, které zlikvidují různé zbytky a dále kompost, takže vím, že když se dobře třídí, tak nevytříděné složky je opravdu minimum.