O jaké vozy se jedná a kde je potkáváme?
Státní dopravce České dráhy vyhlásil v únoru výběrové řízení na modernizaci dvanácti patrových vozů řady Bmto292. S těmito vozy se můžeme v našem regionu setkat na víkendových rekreačních vlacích jedoucích z Prahy přes Vrané nad Vltavou do Čerčan. Jedná se o jediné vlaky, jež jsou doposud na této trati taženy klasickou dieselovou lokomotivou „Bardotkou“ či „Brejlovcem“. Všechny vozy byly vyrobeny v roce 1976 ve východoněmecké vagónce Waggonbau Görlitz, jejich maximální rychlost je 100km/h, my je ale známe hlavně kvůli ne příliš pohodlné kožence a dusnu v horním patře v letních měsících. České dráhy předpokládají, že cena modernizace bude cca 10 milionů Kč za jeden vůz.
Vozy projdou až revoluční omlazovací kúrou
Vozy čeká kompletní modernizace interiéru. Dveře budou vyměněny za nové ovládány tlačítky, pro potřeby cestujících bude ve vlaku informační systém s LCD displeji ukazující informace o následující stanici podobně jako v Regionovách či City Elephantech. Rovněž budou přečalouněny dosavadní koženky a bude vyměněno i WC na vakuové s uzavřeným systémem odpadu, bude tedy moci si odskočit i ve stanici. Nezapomnělo se ani na cyklisty, pro které budou k dispozici držáky na kola. Ve voze budou dále zásuvky 230V a konektory USB pro napájení drobné elektroniky a dokonce i připojení k internetu pomocí WIFI, se kterým se ve vlacích stále setkáváme velice výjimečně. Bohužel součástí modernizace naopak nebude dosazení klimatizace, což se jeví s ohledem na poměrně velkoryse pojatou modernizaci jako omyl, cena by byla údajně pak již příliš vysoká…
Kde budou vozy nasazovány?
Do vozů bude dosazen i centrální zdroj energie z lokomotivy a 18žilný průběžný kabel UIC, ten umožní provoz těchto vozů ve vratných soupravách (na jedné straně vlaku je řídící vůz a na druhé straně je lokomotiva, jež nemusí po dojetí do cílové stanice přepřahat na druhý konec vlaku). České dráhy předpokládají, že vratné soupravy budou složeny z řídícího vozu řady Bfhpvee, zvaného Sysel, na jedné straně a lokomotivy řady 163, zvané Peršing, na straně druhé. Tyto vratné soupravy nahradí poslední sloužící staré panťáky řady 451/2, zvané též „Žabotlam“ na trati z Prahy do Kralup nad Vltavou a na městské lince z Roztok u Prahy do Prahy-Libně. Jak tedy souvisí vozy s naším regionem? O víkendech budou totiž nadále nasazovány na „rekreáky“ Posázavského Pacifiku, sice bez řídícího vozu a elektrické lokomotivy, ale komfort si budeme moci jistě náležitě vychutnat. WIFI připojení k internetu budou cestujícím do Čerčan závidět i cestující z rychlíků hlavní trati z Prahy přes Benešov do Českých Budějovic, kde i nedávno nasazené moderní vozy takový luxus cestujícím nabídnout nemohou. Věřme tedy, že výběrové řízení dobře dopadne a 12 měsíců po podpisu smlouvy skutečně přijedou do našeho regionu další moderní vozy a zvýší komfort cestování.
Autor: Jan Vachtl
Zdroj: České dráhy