Dlouhou cestu jsme si zpříjemnili nejdříve plánovanou zastávkou v německém Norimberku, prohlídkou historického centra a následně městečka Heilbronnu. Druhý den nás již vítal Štrasburk v celé své kráse. Spatřit velkolepou katedrálu Notre-Dame a projet se lodí po řece až k sídlu Evropského parlamentu se stalo snem nejednoho žáka 2. C již v den vítězství v soutěži Euroscola. Vše bylo ještě umocněno procházkou krásným historickým centrem s malebnou čtvrtí Petite France. Následující den jsme navštívili hrad HautKoenigsbourg, z jehož věží se nám naskytl úžasný výhled do sluncem zalité okolní krajiny Alsaska, kde je Strasbourg hlavním městem. Zajímavá byla i krátká zastávka ve vyhlášené vinařské vesničce Riquewihru, kde jsme obdivovali nejen architektonické přednosti, ale i výzdobu jednotlivých domů, zákoutí a rozsáhlost vinic obepínajících tuto vesničku. Další plánovanou zastávkou bylo město Colmar, středověké historické městečko s typickými hrázděnými a dřevem vykládanými domy. Jedná se o město protkané kanály, na jednom z nich leží čtvrť zvaná Malé Benátky, připomínající malebnou kulisu známého italského města.
V ranních hodinách čtvrtého dne však nervozita celé naší posádky prudce stoupala. Již v půl osmé jsme stáli před vchodem do Evropského parlamentu s vlajkou České republiky a Obchodní akademie Vlašim s obavami, jak obstojíme mezi studenty ostatních států EU. Po úvodních organizačních záležitostech byli všichni odvedeni do hlavního sálu parlamentu, usazeni na místa europoslanců a poté byli zástupci každého státu vyzváni k představení své země a školy. Následně byli všichni studenti rozděleni celkem do šesti skupin, z každé země maximálně čtyři na skupinu. Za účelem odbourání jazykových bariér pro ně byla nejprve připravena soutěž Eurogames, kdy účastníci skupin odpovídali na otázky napsané v jazycích zúčastněných států, které se týkaly Evropské unie a konkrétních členských zemí. Poté jednotlivé skupiny diskutovaly na zvolená témata jako např. globální problémy Evropy, problémy migrace a imigrace, budoucnost mladých v Evropě, jejich zaměstnanost, dodržování lidských práv aj. Stanovisko každé skupiny na dané téma pak prezentovali jejich zvolení zástupci ve velkém jednacím sále, čelili otázkám všech studentů a následně všichni zúčastnění odhlasovali své stanovisko využitím hlasovacího zařízení.
„Měl jsem připraveno hned několik dotazů, přesto, když zaznělo číslo mého mikrofonu, nemohl jsem ani uvěřit, že jsem byl vybrán, mohu svůj dotaz prezentovat před všemi studenty a dostanu odpověď od těch nejpovolanějších,“ okomentoval své pocity Václav Pašek.
Celý den v Europarlamentu byl perfektně zorganizován jak pro studenty, tak pro učitele.
„Na závěr byli zástupci jednotlivých škol, kteří představovali svou zemi a školu, vyzváni k nesení své vlajky do hlavního sálu. Slovensko se neúčastnilo, tak jsme s Vítkem Toupalem měli tu čest nést nejen tu naši českou, ale i slovenskou vlajku, když se rozezněla hymna Evropské unie,“ vysvětlila Karolína Bártová.
Prožít celý den v sídle Evropské unie byl rozhodně nezapomenutelný zážitek pro nás všechny. Především pro studenty je tento projekt jedinečnou příležitostí, kdy mohou vyjádřit nejen vlastní názor, ale vyzkoušet si také své jazykové dovednosti.
Ing. Miroslava Jarošová, koordinátorka soutěže Euroscola na OA Vlašim