„Z plánované dálniční sítě celé ČR je na tom nejhůře právě D3 ve Středočeském kraji, kde se kromě úseku Mezno, který má 1,7 km, ještě ani nekoplo. Přitom se jedná o významnou rekreační trasu, kudy turisté jezdí na Jadran a do Itálie,“ informoval Ing. Landa z firmy AF-CityPlan, která má plánování dálniční a silniční sítě v ČR na starosti.
Dálnice D3 bude 148 km dlouhá, s připojenou rychlostní komunikací půjde celkem o 172 km. Tato dálnice bude mít význam i v evropském kontextu. Silnice E55 je formálně evropskou silnicí, která je součástí tahu z Řecka do Švédska, spojuje i 3 regionální centra Praha - České Budějovice - Linec.
Úsek středočeské D3 je naplánován v délce cca 60 km. V současné době se připravuje na stavbu 5 stavebních úseků od Prahy až po Mezno. Je zajištěn souhlas s územně plánovací dokumentací, stavební povolení by mělo být připraveno v letech 2015-16, stavba má být zahájena v roce 2017 a v roce 2020 by se mělo po dálnici jezdit. Jestli však bude tento harmonogram dodržen, je nejisté. Jeden z faktorů, který stavbu dálnice nejvíce zdržuje, je jednání s vlastníky. Takový problém se vyskytl i ve Václavicích.
Občané Václavic mají dlouhodobě problém s dálnicí a hlavně s tím, jakým způsobem se projednává. „Žádáte vstřícnost na vlastnících pozemků, ale vstřícnost musí být oboustranná,“ řekl starosta Václavic Zdeněk Votruba. Ve Václavicích nedal nikdo z vlastníků pozemků, až na jednoho, souhlas s geologickým průzkumem. K tomu starosta Václavic uvedl: „Když se dávaly připomínky v rámci procesu EIA, velmi podrobně jsme popsali námitky k variantám a k vedení D3 v prostoru mimoúrovňové křižovatky Chrášťany. Nejenže nebyly vyslyšeny, ale vznikly další varianty, které vůbec v dokumentaci pro zjišťovací řízení nebyly. Po tom, co jsme na to upozornili, jsme obdrželi odpověď, že zařazení variant je věcí oznamovatele a že změny v trasování se předpokládaly. Takhle se přece postupovat nedá.“