A co to bude všechno znamenat pro Votice? Odpovídá starosta Jiří Slavík: „Pro Votice přinese dokončení koridoru významné zrychlení cestování do Tábora a Českých Budějovic. Velká řada našich mladších občanů jezdí do Tábora na střední školy a ti starší pak do Českých Budějovic na školy vysoké. Pro dospělé vidím výhodu v lepší dostupnosti zdravotní péče, kultury, pracovních příležitostí a nákupů v husitském Táboře. Vždyť ze současné rychlosti 60-80km/h se zvýší rychlost na 160km/h v celém úseku s možností navýšení na 200km/h v případě úpravy legislativy.“
…ze současné rychlosti 60-80km/h se zvýší rychlost na 160km/h v celé délce nové trati…
Jiří Slavík, starosta Votic
K tomu dodává generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda následující: „Modernizace železničního spojení mezi Středočeským a Jihočeským krajem je výjimečnou stavbou nejen svým rozsahem, ale také technickou náročností. V době, kdy se v Česku téměř nerealizují podzemní stavby, reprezentuje dvojice tunelů s celkovou délkou 1,5km významný stavební prvek. A právě díky němu bude možné výrazně zkrátit cestu z Prahy do jižních Čech. Z Prahy pojede expres do Tábora pouhou jednu hodinu“
Z Prahy pojede expres do Tábora pouhou jednu hodinu
Jiří Svoboda, generální ředitel SŽDC
Cílem této investice je zvýšit rychlost, plynulost, komfort a bezpečnost dopravy na tomto přibližně dvacet kilometrů dlouhém úseku čtvrtého tranzitního koridoru. Stavební práce budou ukončeny v polovině roku 2021. Určitou zajímavostí stavby je obrovský objem zemních prací. Během stavby bude odtěženo přes 1 milion metrů krychlových zeminy a dalších 800 tisíc metrů krychlových zeminy bude použito na nové náspy. Součástí stavby budou dva nové železniční tunely Deboreč s délkou 660 metrů a Mezno s délkou 840 metrů. Na stavbaře čeká i výstavba čtyř dlouhých mostních estakád.
K samotné stavbě se vyjádřil i generální ředitel zhotovitelské společnosti OHL ŽS Roman Kocúrek: „Realizace této stavby pro nás znamená možnost pokračovat v dlouholeté tradici v železničním stavitelství, uplatnit své bohaté zkušenosti s realizací koridorových staveb a především využít vlastní schopný personál a strojní vybavení v rozhodujících oborech, jako je železniční svršek a spodek, mosty, tunely a pozemní a silniční stavby.“
Stavba začala přípravnými pracemi už na počátku května. Aktuálně probíhají stavební práce zejména u všech portálů budoucích tunelů, v místech opěr boudocích železničních estakád a zřizují se konsolidační náspy. Současně začne realizace několika menších mostních objektů. V letošním roce se uskuteční pouze krátkodobé výluky v září a listopadu. Měsíční nepřetržitá výluka se následně uskuteční až v březnu 2019 a dlouhé výluky pak přijdou na řadu na jaře roku 2021. Tato stavební akce je naplánována s přispěním Operačního programu Doprava 2014-2020 z Fondu soudržnosti Evropské unie v celkové výši 5,1 miliardy korun. Zbylé přibližně 2 miliardy korun doplatí Státní fond dopravní infrastruktury.
Text:
Jan Vachtl, Město Votice a Marek Illiaš, SŽDC