Jak byste zhodnotil tempo výstavby železničního koridou z Votic do Sudoměřic?
Podle sdělení zástupců investora (SŽDC, s.o.) na posledním kontrolním dni 13.2.2019 je stavba v některých úsecích ve zpoždění. Jeho příčina je z části v nepřízni počasí. A také v dořešení situace okolo zásobování vodou obce Mezno.

Kdy bude zahájena ražba tunelu Mezno a proč došlo k odkladu zahájení ražby?
Dá se předpokládat, že by zhotovitel stavby (OHL ŽS, a.s.) mohl záležitosti se zdroji vody pro obec Mezno dořešit do jednoho měsíce. Pak by se měla rozjet samotná ražba tunelu ze Střezimíře do Mezna.

Trasa koridoru je již několik let známa, mohla samospráva do této nové trasy takzvaně "mluvit"?  
Místní samosprávy měly možnost podávat svoje připomínky a stanoviska v průběhu územního řízení i před vydáním samotného stavebního povolení. Ovlivnit nějak zásadně vedení samotné trasy nového koridoru bylo jen minimální.

Co říkáte na přesun střezimířské vlakové zastávky dále od obce?
Jsme rádi, že nám vlaková zastávka vůbec zůstala. V prvotních plánech se s ní vůbec nepočítalo. Posun není nějak zásadní. Oproti současné železniční stanici bude její umístění asi o necelý kilometr dále - hned před výjezdovým portálem z tunelu. Povede k ní nová přístupová komunikace s chodníkem a veřejným osvětlením. Před novou zastávkou je počítáno i s parkovištěm pro osobní vozy. Naše obec si navíc odsunutím vlakové zastávky vytvořila nový prostor pro stavební rozvoj. V lokalitě na Nádraží hned u náspu původní dráhy vznikne několik velice atraktivních zasíťovaných stavebních pozemků pro nové rodinné domy. Násep původní dráhy zůstane zachován jako protihluková clona - na něm pak povede cyklostezka.

Původní stanice bude nově "degradována" jen na zastávku, nebude to podle Vás do budoucna s ohledem na provoz problém?
Do projektu nové střezimířské zastávky se podařilo prosadit "dlouhé" nástupiště alespoň ze směru od Prahy. To by mohlo mít vliv i na možnost komfortního a bezpečného nástupu (výstupu) cestujících kromě regionálních i ze zrychlených vlaků. Jak nakonec budou efektivně využívány nové zastávky na celém moderním koridoru, bude záležet hlavně na úsilí místních samospráv při tvorbě jízdních řádů. Určitě se budeme zasazovat o to, aby vlaky zůstaly i po dostavbě IV. železničního koridoru součástí kvalitní, regionální a v neposlední řadě integrované dopravní obslužnosti.

Jak probíhá podle Vás komunikace se stavbou a SŽDC? Snaží se konstruktivním požadavkům samospráv vyhovět?
Rozsah této liniové stavby je v našem regionu opravdu veliký. Je přirozené, že každá takto velká stavba s sebou přináší i třecí plochy mezi těmi, kteří na dotčeném území žijí, pracují, hospodaří a těmi, kteří jí budují. Nelze dopředu všechno vymyslet bez vyloučení možných komplikací. Důležité ale je, pokud problém vznikne, vyřešit ho. Z dosavadního průběhu stavby mohu říci, že se jak zodpovědní pracovníci investora i zhotovitele stavby snaží konstruktivním požadavkům místních samospráv vyhovět.

Můžete čtenářům stručně popsat, co se vše na stavbě děje v okolí Střezimíře nyní?
V současné době jsou hotové skrývky ornice, dobudovány staveništní komunikace a probíhají přípravné činnosti směřující k zahájení ražby tunelu ze Střezimíře k Meznu. V našem okolí je výrazně větší pohyb dopravních prostředků. Na to se váže vyšší prašnost na komunikacích a také zvýšená hladina hluku. Probíhá pravidelný dohodnutý monitoring vybraných vodních zdrojů, které jsou nejblíže ke stavbě koridoru. Vedení stavby vydává každý měsíc zprávu o postupu prací i o plánovaných výlukách. Obce dotčené stavbou tyto informace prostřednictvím svých webových stránek dále předávají občanům.

Text: Jan Vachtl Foto: Miloš Jelínek
 

Autor/ka: Redakce Jiskra