Kde se podařilo moderní vozy získat?
Všichni jsme nedávno zaznamenali informaci, že státní dopravce České dráhy přeplatil konkurenční RegioJet při nákupu vysloužilých rakouských vozů první a druhé třídy, které Rakušané nahradili Railjety. V současné době dochází k postupnému nasazování těchto rakouských vozů na vlaky kategorie EC a tedy původní vozy mohou být přesunuty právě na rychlíkovou trať Praha-Benešov-České Budějovice.
O jaké vozy se jedná?
Jedná se o devět vozů druhé třídy řady Bee238, jež jsou vybaveny klimatizací, centrálním zdrojem energie, uzavřeným systémem WC a mají zásuvky 230V pro napájení drobné elektroniky. Jejich maximální rychlost je 160km/h. K těmto vozům přijde ještě jeden vůz první třídy řady Aee142, ten nabídne zcela stejné vybavení jako vůz druhé třídy Bee238. Ještě informace, že všechny nové vozy jsou oddílové, tedy jedná se o kupéčka, leč rozhodně ne tradiční koženková „béčka“ co jezdila doposavad.
Kolik tedy celkově bude jezdit moderních vozů
Zatím bylo možné se v moderním voze na trati z Prahy na jih svést pouze v „lineckém“ rychlíku, či jeho obratu, tedy vlaků co jedou do rakouského Lince či se z něj vrátily do Prahy a vrací se jen do Budějovic. Na nich jsou řazeny vozy první třídy Aee140 a druhé třídy Bee240, vždy jedna první třída a dvě druhé třídy. Tyto vozy nabízejí stejný standard jako nově příchozí vozy. Celkem se tedy podle tiskové zprávy Českých drah bude prohánět na naší trati 22 z 32 souprav s kmenovým základem sestavených z moderních vozů. Pouze posilové vozy ve špičce budou stále klasická „béčka“.
Multifunkční vůz Bbdgmee236
Jedinou vadou na kráse je to, že od změna grafikonu byly redislokovány čtyři vozy Bbdgmee někam na trať z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod. Jedná se o multifunkční vozy s dámským oddílem, oddíly pro cestující s dětmi, vozíčkáře a cestující s jízdním kolem, renesanci tak zde bohužel znovu zažily staré vozy BDs, věřme ale, že se nám tyto vozy vrátí.
Proč se trať Praha-Benešov-České Budějovice stala prioritou?
Ke konci roku 2015 by měla Českým drahám přijít první zásilka modernizovaných velkoprostorových vozů Bp, které by se podle slibů měly také nasadit na trať na jih. Proč ale tolik humbuku? Letos bude ukončeno hned několik významných koridorových modernizací na trati 220, a od roku 2015, respektive 2016 již bude možno svištět 160 kilometrovou rychlostí od Sudoměřic do Tábora a od Soběslavi do Dynína (též také na dílčích částech modernizací z Benešova do Votic a z Tábora do Doubí). Železnice tedy začne být významným konkurentem automobilové dopravy a je třeba aby se zvýšil i komfort cestování. Aby toho ale bylo možno efektivně využít, dá se očekávat i postupná výměna lokomotiv, jelikož mašinka Eso řady 362, je schopna vyvinout rychlost „pouze“ 140km/h a ne 160km/h.
zdroj: Tisková zpráva Českých drah, webové stránky atlasvozu.cz
autor: Jan Vachtl
Moderní vůz Aee.