V květnu 2013 se uskutečnila historicky první elektronická aukce na dodávky energií pro občany Benešova. Úspěšná akce, která občanům města přinesla úsporu 32,97 % na elektřině a 29,09 % na zemním plynu, vyvolala zájem o e-aukci u samotných občanů i v desítkách obcí a měst v celé republice. Vzhledem k výsledkům, které e-aukce přinesla, připravuje Město Benešov, opět ve spolupráci se společností eCENTRE, další kolo e-aukce pro domácnosti, podnikatele i bytová družstva.
Do 23. září 2013 bude opět otevřeno kontaktní místo v Turistickém informačním centru na Masarykově náměstí čp. 230 v Benešově. Zájemcům bude stačit zajít s kopií posledního ročního vyúčtování a smlouvy nebo informací, jakou platnost má jejich smlouva a k jakému datu se dá vypovědět se stávajícím dodavatelem na sběrné místo. Souhrn všech požadavků domácností z celé České republiky pak specializovaná firma nabídne v aukci prověřeným dodavatelům elektřiny a plynu.
Časté dotazy
* Co je e-aukce?
Větší množství domácnosti sdruží svou poptávku po elektřině nebo plynu do jednoho velkého objemu a nabídne ji dodavatelům na trhu v aukci. Aukce funguje obdobně jako dražba, pouze s tím rozdílem, že dodavatelé snižují své ceny dolů. Aukce probíhá elektronicky, na internetu. Dodavatelé vidí množství poptávané energie, nejnižší cenu a svou cenu, kterou můžou dále snižovat, dokud aukce neskončí. Nevidí, koho draží, nevidí konkurenty, kolik jich je – vše je anonymní.
* Kde získáte podrobné informace?
Veškeré informace získáte na kontaktním místě, které město Benešov v uvedeném termínu zřídí pro společnost eCENTRE, a.s. v Turistickém informačním centru. Zde vám vyškolení pracovníci odpoví na vaše dotazy.
* Jak se do e-aukce přihlásit?
Na určené kontaktní místo s sebou přineste:
- kopii smlouvy se stávajícím dodavatelem (včetně všech dodatků a obchodních podmínek)
- kopii ročního vyúčtování spotřeby elektřiny a plyn
* Je účast v aukci nějakým způsobem zpoplatněna?
Ne, aukce je zcela ZDARMA!
* Kolik domácností se musí k aukci přihlásit, aby se dosáhlo očekávaného snížení cen?
Čím větší bude počet domácností (objem poptávané energie), tím nižší ceny je možné dosáhnout.
* Pokud nedojde ke snížení ceny oproti stávajícímu dodavateli nebo dojde ke snížení ceny pouze u jedné komodity, musí obyvatelé uzavřít smlouvy s vítěznými dodavateli?
Nikoliv, pokud by cena vysoutěžená v e-aukci byla vyšší, než je stávající cena klienta, klient není povinen uzavírat smlouvu s novým (vítězným) dodavatelem. Pokud dojde ke snížení ceny pouze u jedné komodity, může klient uzavřít jen smlouvu na danou komoditu. Smlouvy na dodávky jednotlivých komodit jsou na sobě naprosto nezávislé. Běžně se však v elektronických aukcích na dodávky komodit (elektřina a zemní plyn) dosahuje úspor v rozmezí 10 - 20 %. Nepředpokládá se tedy, že by domácnosti neušetřily.
* V jakém termínu bude možné začít s odběrem energií od nových dodavatelů?
Termíny zahájení odběru od vybraných dodavatelů záleží na výpovědních lhůtách smluv stávajících dodavatelů. U každé domácnosti budou tedy různé. Standardně bývá výpovědní lhůta 3 měsíce počínající prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po doručení písemné výpovědi.
*Pokud má obyvatel více míst odběru (například 2 v Benešově a 1 v Západočeském kraji), bude aukce zahrnovat všechna tato místa odběru?
Do e-aukce můžete dát všechna odběrná místa, ale také nemusíte. Logické ovšem je mít místa za stejnou cenu a u stejného dodavatele. Větší objem vložený do e-aukce také zvyšuje předpoklad dosažení vyšší úspory.
* Jaké podklady je třeba eCENTRE ze strany občanů předat?
Kopii smlouvy včetně případných dodatků a všeobecných obchodních podmínek (elektřina, zemní plyn).
V případě, že smlouvy nelze najít, je potřeba zavolat stávajícímu dodavateli, a buď požádat o zaslání opisu, nebo zjistit, do kdy smlouva platí a jaká je výpovědní doba, a tuto informaci předat společnosti eCENTRE.
Kopii ročního vyúčtování (elektřina, zemní plyn)
Podepsaná smlouva mezi eCENTRE a klientem (bude k dispozici na kontaktním místě)
Číslo účtu nebo číslo SIPA
* Mohou se obyvatelé účastnit e-aukce, když mají uzavřenou smlouvu na dobu určitou, např. do dubna 2014?
Ano mohou, elektronická aukce je realizována na období 2 let a tito uživatelé se tedy mohou k odběru připojit po uplynutí jejich stávající smlouvy, a to na dobu zbývající. Po uplynulých dvou let bude opětovně vyhlášena e-aukce.
* Kde mohou obyvatelé zjistit, na jak dlouhé období mají uzavřenou smlouvu se stávajícím dodavatelem, pokud to není z jejich smlouvy zcela zjevné?
Tuto informaci jim musí poskytnout stávající dodavatel.
* Co využitím této možnosti výběru dodavatele občané kromě snížení ceny ještě získají?
Kromě výhodnější ceny získávají domácnosti tímto způsobem také 100 % administrativní právní servis, díky kterému se nemusejí obávat někdy nejasných, nesrozumitelných nebo dokonce pro občany nevýhodně nastavených podmínek. V elektronické aukci jsou jasně stanovené základní parametry podmínek a dodavatelé nabízejí během aukčního kola své ceny. V elektronické aukci jsou jen prověření dodavatelé.
* Mohou se aukce účastnit i obyvatelé, kteří nemají bydliště Benešově?
Ano, elektronická aukce je otevřena i dalším spádovým obcím.
* Pokud je smlouva se stávajícím dodavatelem psána na jednoho člena manželského páru, může smlouvu s námi podepsat člen druhý nebo je nutno, aby smlouvu podepsal ten, na jehož jméno je stávající smlouva?
Z důvodu nutnosti jednání se stávajícím dodavatelem je nutno, aby smlouvu podepsal ten člen rodiny, na kterého je psána smlouva se stávajícím dodavatelem.