Martine, jak lze vyčíst z Vašeho medailonku, tak jste se stal nejmladším pilotem kamionu na rallye DAKAR. Jméno Macík se ale na této prestižní akci objevuje už dlouho. Předpokládám, že Vás k ní přivedl otec. Kdy jste se poprvé dostal na DAKAR a v jaké pozici? A jaká byla cesta, než jste se stal hlavním pilotem kamionu?
Vše začalo už dříve když jsem jako dítě vyrazil s tátou do Dakar, hlavního města Senegalu, kde tenkrát v roce 2002 byl samotný cíl celé soutěže. Tenkrát jsem vše viděl na vlastní oči. O rok později jsem vyrazil do Egypta, kde už tenkrát táta dokončil jeho první Dakar. To bylo v roce 2003. V průběhu let jsem se motal kolem všeho, co táta dělal, až jednoho dne řekl, že budu dobrý navigátor a sedl jsem si do kamionu na sedadlo spolujezdce. Vše ale bylo možné až po studiu J. Při 2 Dakarech, které jsem dokončil jako navigátor, jsem samozřejmě pošilhával po volantu a následně se mi to i povedlo a před rokem jsem začal být hlavním pilotem.
My laici vnímáme hlavně DAKAR, ale kolik dalších závodů v sezóně absolvujte a jak jsou dlouhé? Případně zda se dá porovnat náročnost těchto podniků oproti DAKARU?
Žádná soutěž se nedá rovnat s Dakarem. Je to stále největší, nejdelší a nejnáročnější rallye na světě. V průběhu roku mohu jezdit menší víkendové závody, která spadají do světového šampionátu dálkových soutěží. Jedná se o závody v Polsku, Španělku a Maďarsku. Dále ještě trénuji v Africe, kde každý rok na přelomu května a června pořádáme komerční testování a kde najezdím několik tisíc kilometrů.
Určitě se na další DAKAR začínáte připravovat, jakmile projedete cílem nebo skončí závod. Náročné je to na logistiku, aby na startu v Jižní Americe bylo vše včas? Kdy začíná přesun auta a dalšího materiálu, kolik to zabere času a jak velký je Váš realizační tým?
Určitě to tajemství není. Přípravy probíhají celý rok. Realizační tým jsme já s tátou a sedm kluků, které zaměstnáváme jako mechaniky. To je jádro týmu, který se pak rozrůstá podle soutěží, kam se jede apod. Celý rok se ale dělá na vozech tak, abychom vše na konci listopadu nalodili na trajekt ve francouzském Le Havru a následně na nový rok zase vyzvedli tam, kde je start samotného Dakaru. To samé pak platí pro cestu zpět. Pokud si to tedy spočítáte, jedná se o 3 měsíce v roce bez techniky.
Vizitka Martina Macíka:
1. místo Rallye Hungarian Baja 2014
nejmladší pilot kamionu v historii rallye DAKAR
13. místo Dakar 2014, 18. místo Dakar 2013
1. místo Rallye Baja Drawsko 2015